RSS

Manik oh manik

Menjahit manik adalah salah satu hobi ku sejak dari anak dara heheh. Pas kawen,,bertambah giat jugak tapi selepas ada anak ni selowww sikit. Tidaklah berhenti tapi agak  kurang jugalah...kegilaan memasang manik di baju kurung memang menjadi2. Apa lagi wanita-wanita yang bergelar guru...heheh..mo glam2 pi iskul hahah.Lip-lap2x...silau mata murid-murid dalam kelas.

Untuk menjahit ni perlu ada kesabaran, kreatviti dan kesungguhan..nah kalau ada 3 ni Insyallah..jadilah tu..kalau tidak ndak payahlah rosak je kain. Manik juga ada pelbagai bentuk, terkstur, warna dan saiz. Kena pandai 'match' lah dengan warna dan jenis kain.


Menggunakan pelbagai bentuk manik dan juga labuci.

Manik Jepun pelbagai warna.

Jahitan manik jenis seperti dalam gambar agak mudah kerana main tabur jak jahit ni..sambil2 mengayun anak, tangan pun jalanlah. Manik Jepun ni best dia agak tahan dan pemantul cahaya yang agak baik dalam erti kata lain..bling2lah bila kenak cahaya..hahahaha..

Labuci, manik dan batu2 daimon gitu..

Sekali lagi manik, labuci dan batu2 daimon heheh..

Kerana aku ni rajin surf2 internet maka banyak lah jenis2 jahitan manik yang ku jumpai...kalau ikut hati (nafsu sebenarnya) semua mau di buat..huh!..tapi ndak sanggup..ndak larat..so ambik short cut....pilih mana2 yg ok.ambil sikit2 cantum2 maka jadilah jahitan seperti di atas...

Sekarang ni lama dah ndak pegang jarum manik...mengidam plak mau menjahit balik...tapi kekangan dari segi huhu..masa adeh..ndak kesempatan..baru mo angkat benang.."Ibu nak susuuuuuuuu." hahahahha macam2 lagilah...itulah kalau sudah ramai askar ni....Tapi dalam hati masih belum padam keinginan..ku tekad..nanti bila anak2 dah besar sikit...bolehlah cuba2 lagi menjahit manik.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

4 comments:

chegu carol said...

buli tahan feah...sia pun menanam minat jahit manik2 ni sejak jadi cigu...tapi mau tau rajin ka tida la...ko ada belajar jahit manik crumble...macam femes skrg tu kan.

Rafeah said...

ada dengar jugak tu kay..ada kawan yg pandai..tp mo minta ajar seganlah hihihi..ko blajarlah sia minta ko ajar nanti

fara kertina waty said...

peah..nanti aku hntr baju dgn ko blh..ha..ha..x kosongka cigu m3 di sek mu?

Rafeah said...

hahahah...hmm macam ndak bah Farah..tapi bi mungkin akan kosong sebab aku mo mohon pindah nanti sept ni...

Post a Comment